Zadania w dziedzinie ochrony interesów konsumentów w samorządzie powiatowym wykonuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. W Starostwie Powiatowym w Nisku funkcję tę pełni Ferdynanda Łątkowska. Zadania Rzecznika zostały określone w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r o ochronie konkurencji i konsumentów. Sposób wykonywania zadań przez Rzecznika wynika z tego, jakie problemy zgłaszają konsumenci, którzy mają spory z przedsiębiorcami w wyniku zawarcia bądź realizacji umów sprzedaży towarów czy usług.

Udzielanie bezpłatnych porad prawnych i informacji w zakresie ochrony interesów konsumentów to jedno z najważniejszych zadań Rzecznika.

W roku 2024 zostało udzielonych 137 porad prawnych i informacji, w tym 127 w formie kontaktu telefonicznego i osobistego pobytu konsumentów w biurze Rzecznika oraz 10 porad i informacji udzielonych w formie pisemnej. W 58 przypadkach porady dotyczyły sporów w zakresie sprzedaży towarów, w szczególności odmowa przez sprzedawców uznania reklamacji, nie dostarczania towarów zakupionych przez Internet, brak zwrotu pieniędzy, gdy konsument odstąpił od umowy sprzedaży na odległość. Najwięcej problemów mieli konsumenci nabywający urządzenia gospodarstwa domowego, urządzenia elektroniczne i sprzęt komputerowy – 32 porady, samochody i części zamienne – 8 porad, odzież i obuwie – 7 porad.

W zakresie umów o usługi zostało udzielonych 60 porad, w tym najwięcej porad dotyczyło bieżącej konserwacji, utrzymania domu, drobnych napraw i pielęgnacji – 27 porad. Ponadto, w zakresie sektora energetycznego i wodnego udzielono 9 porad, w zakresie usług telekomunikacyjnych – 7 porad oraz po 2 lub 3 porady w zakresie usług edukacyjnych, opieki zdrowotnej, turystyki i rekreacji, usług pocztowych i kurierskich, ubezpieczeniowych i transportowych.

Problemy konsumentów dotyczyły braku odpowiedzi na reklamacje opłat za energię elektryczną, uniemożliwienia odstąpienia od umowy usługi montażu paneli fotowoltaicznych, nieuwzględnienia reklamacji usług telekomunikacyjnych.

Ponadto konsumenci zgłaszali się do Rzecznika z problemami, które nie należą do zadań Rzecznika, ale zostały im udzielone stosowne informacje. Porad ogólnych, które dotyczyły m.in problemów z ogrzewaniem w mieszkaniach Spółdzielni Mieszkaniowej, problemów z uzyskaniem dokumentu urzędowego, rejestracji samochodu było 16. Porad niekonsumenckich, takich jak: kupno towaru od osoby prywatnej – odstąpienie od umowy, problemy przedsiębiorcy z odzyskaniem pieniędzy od dłużnika itp. – było 3.

Udzielanie porad polegało na wyjaśnianiu konsumentom obowiązujących przepisów w konkretnej sprawie oraz sposobu postępowania w celu doprowadzenia do satysfakcjonującego rozwiązania sporu z przedsiębiorcą. W bardzo wielu przypadkach konieczne było przygotowanie konsumentom stosownych pism, np. zgłoszenie reklamacji, odwołanie od stanowiska przedsiębiorcy, odstąpienie od umowy sprzedaży na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, wniosku o pozasądowe rozpoznanie sporu przez Rzecznika Finansowego. Takich pism przygotowano 60.

Kierowanie wystąpień pod adresem przedsiębiorców

Pomoc Rzecznika w sporach między konsumentami i przedsiębiorcami polegała na kierowaniu wystąpień pod adresem przedsiębiorców, gdy konsumenci zwrócili się o to. W roku 2024 skierowano 14 takich wystąpień a dotyczyły one w większości żądania wyjaśnień i informacji od przedsiębiorców, którzy odmawiali uznania reklamacji towarów i usług zakupionych na odległość oraz w sklepach stacjonarnych a także odstąpienia od umowy sprzedaży towarów na odległość, niedokonania zwrotu pieniędzy przez przedsiębiorcę w wyniku odstąpienia konsumenta od umowy. Rzecznik Konsumentów nie ma uprawnień do nakazania przedsiębiorcy załatwienia sprawy zgodnie z żądaniem konsumenta, lecz wskazuje, jakie przepisy regulują daną materię i proponuje polubowne załatwienie sporu.

Prowadzenie edukacji konsumenckiej

Rzecznik Konsumentów udzielając porad konsumentom, równocześnie wyjaśniał obowiązujące przepisy, wręczał konsumentom broszury i inne materiały o charakterze konsumenckim. Działania edukacyjne polegały również na zamieszczaniu na stronie internetowej Powiatu Niżańskiego informacji dla konsumentów z okazji Światowego Dnia Konsumenta – 15 Marca, dotyczących instytucji, które udzielają pomocy w sprawach konsumenckich. Informacje dotyczyły też możliwości skorzystania przez konsumentów z webinariów organizowanych on-line przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego,

Rzecznik Konsumentów uczestniczył także w spotkaniu z członkami Związku Emerytów i Rencistów w Nisku omawiając zagrożenia, na jakie narażone są osoby korzystające z Internetu i jak się przed nimi chronić.