KARTA INFORMACYJNA

Nazwa pozycji:

Wydawanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów

Symbol Wydziału OLR

Komórka organizacyjna:

Wydział Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa

Kategoria:

Decyzja

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,

2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,

3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach,

4. Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów.

Wymagane dokumenty:

1. Wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów, sporządzony zgodnie z art. 42 ust. 2 z załącznikami określonymi w art. 42 ust. 3a, ust. 3c i ust. 4b ustawy o odpadach, z zastosowaniem klasyfikacji odpadów zawartej w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie katalogu odpadów.

2. Dokument lub jego poświadczona kopia poświadczająca, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym.

3. Dokument, jego poświadczona kopia lub oświadczenie wnioskodawcy potwierdzające tytuł prawny do miejsca magazynowania odpadów, zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o odpadach.

5. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.

Posiadacz odpadów, który prowadzi działalność w zakresie przetwarzanie odpadów obowiązany jest do uzyskania zezwolenia na prowadzenie tej działalności.

Opłaty:

1. 616 zł – opłata skarbowa za udzielenie zezwolenia

2. Zmiana warunków zezwolenia - 50 % stawki określonej od zezwolenia

3. Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy Urzędu Gminy i Miasta Nisko.

4. Opłata skarbowa podlega zwrotowi, jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie dokonano czynności urzędowej. Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek skierowany do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko.

5. Zwolnione z opłaty skarbowej są:
a) jednostki budżetowe,
b) jednostki samorządu terytorialnego,
c) organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Termin załatwienia sprawy:

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego:

– do 1 miesiąca,

– do 2 miesięcy w sprawach szczególnie skomplikowanych.

Miejsce załatwienia sprawy:

Wydział Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa

Jednostka odpowiedzialna:

Wydział Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa – stanowisko ds. gospodarki odpadami

Tryb odwoławczy:

Stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu w w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Starosty Niżańskiego.

Uwagi:

Przez przetwarzanie odpadów rozumie się ich odzysk lub unieszkodliwienie.

Zwolnieni z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów są podmioty wymienione w art. 45 ust 1 ustawy o odpadach. Wytwórcy odpadów, zobowiązani do uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, prowadzący przetwarzanie odpadów mogą uzyskać decyzję łączną.

Starosta Niżański nie jest organem właściwym dla terenów zamkniętych w rozumieniu ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Starosta Niżański nie jest organem właściwym również w przypadkach określonych w art. 41 ust. 3 pkt 1 ustawy o odpadach.