Powiat Niżański wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie, m.in. geodezji, kartografii i katastru oraz gospodarki nieruchomościami. W Starostwie Powiatowym w Nisku, za ich realizację odpowiedzialny jest Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami, kierowany przez Geodetę Powiatowego ­– Naczelnika Wydziału Andrzeja Nowaka.

W efekcie realizacji spoczywających na Wydziale zadań w 2024 roku, przy 18 - osobowym składzie stałych pracowników oraz pomocy 3 osób odbywających staż lub prace interwencyjne, Wydział wykonywał zadania na bieżąco, wg kolejności wpływających wniosków, zgodnie z przepisami prawa oraz zgodnie z planem finansowym uchwały budżetowej.

Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami prowadzi zadania z zakresu obsługi mieszkańców powiatu niżańskiego i osób posiadających grunty na terenie powiatu. Sprawy są rozpatrywane poprzez wydanie stosownych decyzji, udzielenie informacji, wydanie właściwego zaświadczenia, złożenie wniosku do sądu, jak również dokonywanie zmian w komputerowej bazie danych oraz powiadomienie o tych zmianach właściwe organy i osoby. A także udostępnienie lub przyjęcie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydanie wypisów i wyrysów z prowadzonego operatu ewidencji gruntów i budynków oraz wydanie odpisów protokołów z przeprowadzonych koordynacji usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.

W 2024 roku między innymi w Wydziale Geodezji i Gospodarki Gruntami prowadzono 25 144 spraw, w tym 258 spraw wymagających wydania decyzji oraz 63 postanowień. Pozostałe sprawy były rozpatrzone poprzez: udzielenie informacji, wydanie właściwego zaświadczenia, wypisu, wyrysu, mapy, wydanie odpisu protokołu narady koordynacyjnej, złożenie wniosku do sądu i dokonanie zmian w komputerowej bazie danych oraz powiadomienie o tych zmianach właściwe organy.

Wypracowany dochód z tytułu udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wyniósł 969 854,33 zł. Dochód wzrósł o około 6% w stosunku do roku poprzedniego.  

Uzyskano również dochód z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste, trwałe zarządy, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, sprzedaży, odsetek, najmu i dzierżawy – nieruchomości Skarbu Państwa, w kwocie 406 174 zł.

Wykonano inwentaryzację istniejącej osnowy geodezyjnej na obszarze miasta Rudnik nad Sanem wraz z zasileniem bazy BDSOG na kwotę 14 950 zł. Na to zadanie otrzymano dotację Wojewody Podkarpackiego w wysokości 12 150 zł.

Opracowano dokumentację geodezyjną do aktualizacji danych ewidencji gruntów i budynków na kwotę 7 850 zł. Na to zadanie uzyskano dotację Wojewody Podkarpackiego w kwocie wysokości zadania.

Na terenie dawnych zabudowań Ceramiki Harasiuki zlecono zakup i montaż systemu monitoringu w kwocie 54 000 zł. Na to zadanie uzyskano dotację Wojewody Podkarpackiego w kwocie wysokości zadania.

Zlecono wykonanie opracowania geodezyjnego i kartograficznego na potrzeby ustalenia stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa w kwocie 5 000 zł. Na to zadanie również uzyskano dotację Wojewody Podkarpackiego w kwocie wysokości zadania.

Miniony rok przyniósł nowe rozwiązania prawne mające na celu ułatwienie uregulowania stanu prawnego gruntów zajętych pod drogi, a mianowicie ustawę z dnia 13 lipca 2023 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1722). Ustawa ta jednocześnie wskazała Starostę, jako organ właściwy do rozpatrzenie spraw z niej wynikających. Starosta Niżański, do końca zeszłego roku, orzekł o nabyciu tytułu własności w trybie niniejszej ustawy 6 działek na rzecz Gminy Nisko. 

W 2024 r. do zasobu Skarbu Państwa, którym gospodaruje Starosta, została przejęta nieruchomość zabudowana budynkiem z wyodrębnionym lokalem o powierzchni 156 m2, w którym mieścił się posterunek policji w Rudniku nad Sanem.

Rok 2024 był kolejnym rokiem w pełni działania Geoportalu powiatu niżańskiego, który został zrealizowany w ramach projektu „Podkarpackiego Systemu Informacji Przestrzennej”. Z serwera publicznego pobrano 3 372 199 obrazów, a liczba korzystających osób z udostępnianych danych wyniosła 30 039 osoby. W trybie serwera niepublicznego (chronionym) liczba pobranych obrazów wyniosła 1 689 248 a liczba osób korzystających 14 445. Dane te pokazują, że zainteresowanie tego rodzaju usługami jest ogromne.

Zaznaczyć należy, że zakres spraw rozpoznawanych w Wydziale Geodezji i Gospodarki Gruntami wymaga szczegółowej wiedzy z różnych gałęzi prawa. Rozwój infrastruktury drogowej w Powiecie Niżańskim stawia przed nami wciąż nowe zadania, nietypowe na tych stanowiskach pracy.

Charakter spraw, z jakimi zwracają się petenci, polegający między innymi na ingerencji w prawo własności mieszkańców Powiatu, wymaga bardzo często dużego nakładu pracy i biegłego poruszania w zmieniających się przepisach prawa. Jednakże dzięki zaangażowaniu pracowników są one sprawnie i w wielu przypadkach pozytywnie załatwiane dla stron.

- Chciałbym podziękować pracownikom Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami za wzorową współpracę w minionym 2024 r. Dziękuje za profesjonalne podejście do wykonywania obowiązków, kreatywność i zaangażowanie. Dzięki waszej pracy udało się zrealizować wiele trudnych zadań istotnych dla mieszkańców Powiatu. Życzę, aby dalsza praca była dla Was źródłem satysfakcji, a trud i wysiłek w nią włożony skutkował dalszą owocną współpracą. – mówi Naczelnik Wydziału – Geodeta Powiatowy Andrzej Nowak.