Zagadnienia dotyczące rejestracji oraz posiadania pojazdów, wydawania, zmian i cofania uprawnień do kierowania pojazdami, wydawania licencji, zezwoleń oraz zaświadczeń na wykonywanie transportu drogowego, to główne zadania realizowane przez Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Nisku (K), którego pracami kieruje Naczelnik Wydziału Bogdan Zalewski.
W połowie 2024 roku Wydział Komunikacji zmienił swoją lokalizację, przenosząc się z budynku przy ulicy 3-go Maja 32C do nowej siedziby Starostwa Powiatowego w Nisku, która mieści się w budynku po byłym Areszcie Śledczym przy Placu Wolności 15.
Wydział Komunikacji, jako jedyny w Starostwie, od kilkunastu lat załatwia sprawy w wydłużonym w poniedziałki do godz. 16.30 czasie pracy Wydziału, dzięki czemu wiele osób nie musi brać urlopu, aby odebrać, dowód rejestracyjny, prawo jazdy lub załatwić inną sprawę z tego zakresu.
Dzięki dużemu zaangażowaniu pracowników Wydziału, udaje się utrzymać na tyle wysoką wydajność, że sprawy są załatwiane praktycznie „od ręki”, bez potrzeby długiego oczekiwania w kolejce. Dla osób pragnących załatwić sprawę w określonym terminie, dostępny jest program umożliwiający rezerwację terminu wizyty w Wydziale, w sprawach uprawnień do kierowania pojazdami oraz rejestracji pojazdów. Liczba umawiających się w ten sposób mieszkańców utrzymuje się mniej więcej na takim samym poziomie od czasu wprowadzenia usługi w roku 2021.
Coraz częściej mieszkańcy naszego Powiatu korzystają z nowoczesnych sposobów załatwiania spraw w Wydziale Komunikacji. Duża część zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdów składana jest za pośrednictwem platformy cyfrowej e-PUAP. Oszczędza to zarówno ich czas, jak również pieniądze, które należałoby wydać na dojazd do urzędu lub wysyłkę zawiadomień pocztą tradycyjną.
Podsumowując rok 2024, poniżej omówione zostaną najważniejsze informacje dotyczące zadań zrealizowanych przez pracowników Wydziału.
Realizując zadania z zakresu wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami wydano 1203 Profile Kandydata na Kierowcę oraz 298 Profili Kierowcy Zawodowego. Wydano 1654 praw jazdy, w tym 1001 praw jazdy osobom, które uzyskały je po raz pierwszy. Wydano 46 międzynarodowych praw jazdy, 1 Kartę Kwalifikacji Kierowcy oraz 65 zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi. W porównaniu do roku 2023 nastąpił wzrost liczby kandydatów na kierowców, jak również wydano więcej nowych uprawnień. Cofnięto 104 prawa jazdy oraz wpisano zakaz wydawania uprawnień 65 osobom bez uprawnień, na podstawie wyroku sądowego. Zatrzymano 298 praw jazdy za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym oraz przekroczenie limitu punktów karnych, 102 prawa jazdy za brak badań i 72 za nieodbycie kursu reedukacyjnego. Rok 2024 jest pierwszym rokiem, w którym nastąpiło zatrzymanie tendencji wzrostowej liczby zatrzymanych praw jazdy za szybką jazdę w terenie zabudowanym i przekroczenie liczby punktów karnych. Zatrzymano o 64 mniej praw jazdy niż w 2023 roku (362). Ponadto skierowano na badania lekarskie i psychologiczne 153 kierowców oraz wymieniono 62 zagranicznych praw jazdy na polskie. Zrealizowano również 104 wnioski o udostępnienie danych kierowców.
W minionym roku na terenie Powiatu Niżańskiego przybyło 110 kierowców, ubyło zaś 192.
Z zakresu zadań dotyczących dopuszczenia pojazdów do ruchu, wydano 8630 decyzji o czasowej rejestracji, co w porównaniu z latami ubiegłymi stanowi znaczący wzrost liczby załatwianych spraw. Podobny trend zaobserwowano w przypadku decyzji o stałej rejestracji, gdzie nastąpił wzrost do liczby 8576 decyzji. Zarejestrowano w sumie 6327 pojazdów, do których wydano 6003 tablic rejestracyjnych. W 2024 roku odnotowano 3196 zawiadomień o nabyciu i zbyciu pojazdów, oraz 2700 zawiadomień dotyczących pojazdów, które nie były zarejestrowane w Powiecie Niżańskim. Wyrejestrowano 1197 pojazdów z powodu ich demontażu lub wywozu za granicę. Wydano 409 decyzji o odmowie rejestracji pojazdu – wszystkie z powodu braku zapłaty podatku akcyzowego za sprowadzenie samochodu osobowego z terenu UE. Wydano także ok. 100 decyzji o nałożeniu kar pieniężnych za niedopełnienie w terminie ustawowym, obowiązku rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy oraz zgłoszenia nabycia, zbycia pojazdu, zarejestrowanego w Polsce.
Realizując zadania z zakresu nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów na dzień 31 grudnia 2024 r. na terenie powiatu niżańskiego dokonano wpisu 10 stacji kontroli pojazdów, w tym 5 stacji podstawowych oraz 5 stacji okręgowych. Przeprowadzono również 10 kontroli stacji kontroli pojazdów.
Zadania wynikające z przepisów Ustawy o transporcie drogowym, sprowadziły się do wydania 9 zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i 13 zaświadczeń o wykonywaniu przewozów na potrzeby własne. Wydano też 5 licencji z zakresu pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Przeprowadzono łącznie 8 kontroli przewoźników drogowych.
Realizując zadania z zakresu zarządzania ruchem drogowym na drogach powiatowych i gminnych oraz usuwanie pojazdów zagrażających porządkowi lub bezpieczeństwu ruchu, zatwierdzono 23 projekty stałej oraz 131 projektów czasowej organizacji ruchu, przeprowadzono 24 kontrole stałych organizacji ruchu, poddano analizie i zaopiniowano 6 projektów zmian organizacji ruchu drogowego oraz usunięto z dróg i odholowano na wyznaczony parking 51 pojazdów.
Liczbę wydanych decyzji o rejestracji pojazdu, pojazdów oddanych do demontażu, wydanych praw jazdy, kierowców zatrzymanych za przekroczenie prędkości pow. 50 km/h, cofniętych praw jazdy po wyroku sądowym oraz zatwierdzonych projektów organizacji ruchu na drogach gminnych i powiatowych, obrazuje poniższa tabela.
- Składam podziękowania wszystkim Pracownikom Wydziału Komunikacji, za sumienną i pełną zaangażowania pracę, za okazywane wsparcie potrzebującym pomocy interesantom, a szczególnie tym, którzy z powodu bariery językowej bez ich wsparcia, byliby bezradni wobec wymagań wynikających z przepisów prawa. Zawsze dotrzymywane były terminy załatwiania spraw, zaś pracownicy wykazywali się wysoką sprawnością i wiedzą merytoryczną. Należy zaznaczyć, że dzięki zespołowi pracowników tworzących Wydział Komunikacji, nasz Wydział jest w dalszym ciągu jedynym w okolicy, w którym możliwy jest dostęp do urzędnika bez żadnych ograniczeń. Sprawy są załatwiane od ręki, najczęściej bez potrzeby długiego oczekiwania w kolejce – mówi Naczelnik Wydziału Bogdan Zalewski.