Wydział Organizacji, Spraw Obronnych i Zarządzania Kryzysowego w 2024 roku realizował zadania określone w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Nisku oraz wynikające z obowiązujących przepisów prawa. Zespołem pracowników realizujących te zadania, kieruje Naczelnik Wydziału Tomasz Tryka.
W 2024 roku zrealizowano zadania m.in. w zakresie spraw organizacyjno-kadrowych, wśród których należy wymienić prowadzenie spraw kadrowych i socjalnych dla średnio 96 pracowników i 2 stażystów, w tym badania wstępne, okresowe i kontrolne, szkolenia, podróże służbowe, staże, nabór pracowników, służba przygotowawcza, oświadczenia majątkowe, roboty publiczne, działalność socjalna na rzecz pracowników urzędu oraz emerytów i ich rodzin (pożyczki mieszkaniowe, dofinansowanie do żłobków i przedszkoli, dopłaty do wypoczynku, zapomogi, dofinansowania do wypoczynku dzieci i młodzieży).
Wydział realizował również zadania w zakresie spraw organizacyjnych, w tym m.in. na bieżąco dokonywano zmian do Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Nisku dla dostosowania zadań komórek organizacyjnych lub zmian organizacyjnych do przepisów prawa; koordynowano i nadzorowano realizację wniosków pokontrolnych po kontrolach zewnętrznych (2 kontrole); wydano 119 pełnomocnictw i upoważnień; wydanych zostało 71 Zarządzeń Starosty. Na bieżąco sprawowano kontrolę wewnętrzną realizacji zadań przez pracowników Wydziału oraz realizowano zadania związane z przeprowadzeniem naboru i odbyciem służby przygotowawczej.
Realizując zadania w zakresie obsługi interesanta oraz spraw kancelaryjno-technicznych, obsługi kancelarii ogólnej, obsługi sekretariatu, m. in. zarejestrowano 32 775 pism wpływających do urzędu, zarejestrowano i przekazano do realizacji 2 044 faktur; wysłano 13 182 listów poleconych i 1 834 listów zwykłych; przekazano do zamieszczenia w prasie 36 ogłoszeń prasowych; zlecono do wykonania 14 pieczęci; dokonano postępowań dotyczących wyłonienia wykonawcy na świadczenie usług pocztowych, dostawę materiałów biurowych i papierniczych oraz dostawę prasy w 2024 r. Zrealizowano zamówienia i zakupy: środków czystości, kalendarzy książkowych, dzienników budowy (AB) oraz innych stosownych do potrzeb. Prowadzono archiwum Starostwa, gdzie w roku sprawozdawczym przyjętych zostało 125 teczek dokumentacji spraw zakończonych z Wydziałów pełnymi rocznikami. Prowadzono obsługę Sekretariatu Starosty i Wicestarosty.
W zakresie spraw obywatelskich, rzeczy znalezionych i spraw obronnych, m.in. wydano 32 zezwolenia na sprowadzenie zwłok lub szczątków ludzkich z zagranicy, przyjęto 4 rzeczy oraz 2 gotówki do Biura Rzeczy Znalezionych, opracowano i zrealizowano wytyczne Starosty dotyczące spraw związanych z obronnością, dokonano aktualizacji Kart Realizacji Zadań Operacyjnych planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu Niżańskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, przygotowano i przeprowadzono powiatowe ćwiczenie obronne pk SAN 2024, przyjęto 5 wniosków repatriantów z prośbą o osiedlenie i 2 wnioski o pomoc finansową. Podczas przeprowadzanej kwalifikacji wojskowej Powiatowa Komisja Lekarska w Nisku wydała ogółem 322 orzeczenia.
W zakresie obsługi informatycznej, m.in. oprócz bieżącego wsparcia użytkowników, naprawy usterek, poprawiania błędów w oprogramowaniu oraz bazach danych, aktualizowano i instalowano oprogramowanie, prowadzono konserwacje serwerów, sprawowano nadzór nad zapewnieniem łączności telefonicznej Starostwa Powiatowego w Nisku oraz nadzór nad prawidłowym działaniem sprzętu do transmisji oraz obsługi głosowań sesji Rady Powiatu. Na bieżąco informowano o realizacji zadań, poprzez zamieszczanie newsów (ponad 700) na stronie internetowej i profilu Powiatu Niżańskiego na Facebooku; moderowano i zamieszczano informacje w Biuletynie Informacji Publicznej. Przygotowywano akty prawne w wersji xml. (ponad 90) Projektowano plakaty, życzenia, zaproszenia oraz inne grafiki. Przygotowano i przeprowadzono zamówienia oraz rozliczenie grantu w ramach projektu „Cyberbezpieczny Samorząd”. Zapewniono łączność do nowo oddanego budynku Starostwa Powiatowego w Nisku przy Pl. Wolności 15. Przygotowano stanowiska komputerowe i sieci w nowo oddanych pomieszczeniach przy Pl. Wolności 2 i Pl. Wolności 15 oraz przeniesiono infrastrukturę serwerową. Aktywowano skrzynkę doręczeń elektronicznych urzędu.
Realizując zadania w zakresie spraw związanych z realizacją zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i bezpieczeństwa publicznego oraz bhp: m.in. monitorowano, planowano i reagowano w przypadku wystąpienia zagrożeń na terenie powiatu niżańskiego; współpracowano ze służbami, inspekcjami i strażami, jednostkami organizacyjnymi oraz innymi instytucjami z terenu powiatu. Komisja Bezpieczeństwa i Porządku w Nisku na kadencję 2023-2025 odbyła 4 posiedzenia, podczas których zapoznawała się na bieżąco ze stanem bezpieczeństwa i porządku publicznego, dokonywała analizy i oceny działalności organów oraz instytucji odpowiedzialnych za stan bezpieczeństwa i porządku na terenie powiatu. Ponadto zorganizowano 1 posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego dot. zabezpieczenia służb do akcji zima 2024/2025. Uzgadniano i opracowywano dokumenty organizacyjno-planistyczne w zakresie bezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego i ochrony ludności. Zorganizowano i przeprowadzono wraz z KP PSP w Nisku Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej na szczeblu powiatowym. Brano udział w ćwiczeniu międzygminnych podmiotów Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego w powiecie niżańskim. Przyjęto i przekazano 165 ostrzeżeń meteorologicznych i 53 hydrologicznych. W sprawach BHP dokonano okresowej analizy stanu bezpieczeństwa w Starostwie Powiatowym w Nisku. Przeprowadzono 13 szkoleń wstępnych w dziedzinie bhp dla nowozatrudnionych pracowników, stażystów i praktykantów w Starostwie Powiatowym w Nisku. Opracowano nowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy w Starostwie Powiatowym w Nisku.
W roku 2024 pracownicy Wydziału OZK udzielili 7 odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej.
- Wydział realizuje szereg zadań przypisanych w Regulaminie Organizacyjnym o dużym stopniu zróżnicowania, co wymaga znajomości dużej liczby przepisów prawa wraz z przepisami wykonawczymi. Wszyscy pracownicy wykonują przydzielone im zadania z należytą starannością, sumiennie i odpowiedzialnie, na bieżąco zapoznają się z nowo ukazującymi się, bądź zmieniającymi przepisami prawa, i uczestniczą w szkoleniach z zakresu prowadzonych spraw. Za to zaangażowanie, sumienność i pełne oddanie, składam wszystkim podległym pracownikom Wydziału serdeczne podziękowania – mówi Naczelnik Wydziału Tomasz Tryka.