grafika

Wszyscy jesteśmy konsumentami, a zatem nie powinny nam być obce nasze prawa. Ale czy potrafimy z nich korzystać?

Światowy Dzień Konsumenta obchodzimy raz w roku - 15 marca - a znajomość prawa konsumenckiego jest nam potrzebna w każdym dniu, bowiem niemal codziennie zawieramy umowy, dokonując zakupów towarów i usług. Z zawarciem tych umów bardzo często wiążą się problemy, których można uniknąć będąc rozważnym i niepoddającym się nie zawsze uczciwym praktykom przedsiębiorców.

Szanowni Konsumenci – Seniorzy, to Wy jesteście najczęściej obiektem nieuczciwych praktyk przedsiębiorców i dlatego w Waszym interesie jest, aby nie ulegać takim działaniom i poznać swoje prawa. Dzwonią do Was przedstawiciele różnych firm oferując prezentacje towarów, pokaz gotowania czy bezpłatne badanie i nie informują, że ta prezentacja jest połączona ze sprzedażą towarów. Proponują Wam rzekome nagrody, jeśli weźmiecie udział w takim pokazie.

Nie pozwólcie się wprowadzić w błąd, co do stanu Waszego zdrowia, który rzekomo zostaje zdiagnozowany w czasie badania. Badaniem Waszego zdrowia zajmuje się Wasz lekarz a nie osoby, które zapraszają Was na prezentację, bowiem nie mają do tego uprawnień.

Nieuczciwe praktyki przedsiębiorców to także wprowadzanie w błąd co do właściwości produktów (pościel o właściwościach rehabilitacyjnych, garnki umożliwiają przygotowanie potraw obniżających cholesterol, itp.). Najczęściej produkty te są sprzedawane po mocno zawyżonych cenach.

Wśród nieuczciwych praktyk handlowców w trakcie organizowanego pokazu można wymienić jeszcze następujące działania:

  • stosowanie niedopuszczalnego nacisku w trakcie zawierania umów (gdy już Konsument zdecyduje się na zakup towarów) i uniemożliwienie zapoznania się z treścią umowy, lecz jak najszybsze jej podpisanie,
  • niepodawanie pełnej ceny towarów przed zawarciem umowy,
  • niedoręczanie dokumentów związanych z zawartą umową (informacji, które przedsiębiorca powinien przekazać, gdy zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, nieprzekazywanie wzoru formularza o odstąpieniu od umowy),
  • utrudnianie odstąpienia od umowy i uniemożliwianie kontaktu ze sprzedawcą (brak reakcji na telefon, e-mail),
  • niedokonywanie zwrotu pieniędzy, w sytuacji, gdy Konsument odstąpił od umowy i odesłał zakupione towary.

Szanowni Konsumenci, aby nie ulegać nieuczciwym praktykom handlowców, najlepiej nie korzystać z oferowanych zaproszeń na pokazy. Jeśli już jednak zdecydujecie się na takie uczestnictwo, to pamiętajcie o tym, że:

  • przed podjęciem decyzji o zakupie towaru musicie otrzymać wiarygodne informacje, co do jego właściwości,
  • przed podpisaniem umowy musicie mieć możliwość zapoznania się z jej treścią, a nade wszystko z ceną za produkty oraz formą zapłaty,
  • macie prawo do odstąpienia od umowy zawartej na pokazie w ciągu 14 dni (pismo o odstąpieniu, którego wzór powinien dostarczyć przedsiębiorca) i odesłać towar na swój koszt w ciągu 14 dni od odstąpienia,
  • przedsiębiorca, w ciągu 14 dni od Waszego odstąpienia od umowy, powinien odesłać pieniądze, a jeśli towary zostały zakupione przy użycie kredytu bankowego, powinien poinformować o tym bank, który udzielił kredytu.

W przypadku problemów wynikających z zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, po pomoc można zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Nisku, Plac Wolności 2:

  • w poniedziałki od godz. 8.00 do 10.00 oraz
  • we środy w godzinach od 7.30 do 15.30,

a także dzwoniąc pod nr (15) 841 27 00 wewn. 150, bądź korzystając z poczty elektronicznej – adres do Rzecznika: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Nisku

Ferdynanda Łątkowska