grafika

Łukasz Olszówka, uczeń klasy 1C Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Nisku, zakwalifikował się do finału IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. Udział w nim weźmie 119 uczniów szkół ponadpodstawowych.

Jeśli dziś jest wtorek, to jutro jest środa. Jutro jest środa, a więc dziś jest wtorek. Jaki błąd popełniono w powyższym rozumowaniu? – m.in. z takimi zadaniami z zakresu klasycznego rachunku zdań, rachunku nazw, błędów w rozumowaniu i błędów logiczno-językowych zmierzyło się 633 uczniów z 76 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, podczas eliminacji szkolnych IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego.       

Łukasz Olszówka do konkursu zgłosił się po jednej z lekcji filozofii, podczas której uczniowie mogli spróbować swoich sił w zadaniach z klasycznego rachunku zdań. Okazało się, że bardzo dobrze odnajduje się w trudnych zagadnieniach logiki formalnej, dlatego postanowił spróbować swoich sił w Ogólnopolskim Konkursie Logicznym. Awans do ogólnopolskiego finału jest owocem ogromnej pracy oraz  codziennych ćwiczeń, które prowadził nauczyciel filozofii w RCEZ Piotr Sekulski.

- Jeszcze nigdy nie miałem okazji uczestniczyć w konkursie, który sprawiałby mi taką przyjemność z nauki. Poznanie zasad rozumowania i wnioskowania logicznego, zupełnie zmieniło moje patrzenie na rzeczywistość. Nie zdawałem sobie sprawy choćby z tego, jak często spotykamy się z błędami logicznymi w debatach politycznych oraz jak duża część nagłówków artykułów prasowych, napisana jest w nielogiczny sposób. Według mnie poznanie zasad wynikania logicznego, pozwala nam również ustrzec się przed często stosowanymi chwytami erystycznymi i technikami manipulacyjnymi, dzięki czemu łatwiej oraz trafniej możemy podejmować właściwe, życiowe decyzje - mówi Łukasz Olszówka.

Logika jest nauką o regułach poprawnego rozumowania i uzasadniania twierdzeń. Zwykle bywa kojarzona z matematyką, dokładniej z początkiem licealnego kursu matematyki i pojawiającymi się wtedy tabelami 0-1. Tymczasem logika jest dużo starsza od matematyki i sięga początku nauki europejskiej, czyli starożytnej Grecji. Wówczas już występowała ona w swych najpiękniejszych szatach, zarówno jako podstawowe narzędzie filozoficznego myślenia, jak i źródło podchwytliwych pytań stawianych przez bystrych Greków czy zagadek, którymi Ateńczycy zabawiali się podczas swych sympozjonów. Jak napisał John D. Barrow - fizyk, kosmolog, profesor nauk matematycznych na Uniwersytecie Cambridge: „Logika wydaje się końcowym przystankiem ludzkiego myślenia. Potrafimy zredukować nauki przyrodnicze do matematyki, a matematykę do logiki, lecz wygląda na to, że nie ma nic, do czego moglibyśmy zredukować logikę”.

Konkurs Logiczny ma charakter unikatowy w skali kraju. Jego celem jest rozwój sprawności logicznych u młodzieży szkół ponadpodstawowych oraz popularyzacja wiedzy o logice, jako nauce o sposobach jasnego i ścisłego formułowania myśli, o regułach poprawnego rozumowania oraz uzasadniania twierdzeń.

Głównym organizatorem konkursu jest Fundacja Rozwoju KUL. Współorganizatorem sprawującym opiekę merytoryczną nad konkursem jest Instytut Filozofii KUL (w szczególności Katedra Logiki KUL).

Teraz Łukasza Olszówkę czekają przygotowania do finału konkursu.

Gratulujemy awansu i życzymy dalszych sukcesów.

Tekst i zdjęcie: RCEZ w Nisku