„Stracisz dane, stracisz pieniądze”- to ogólnopolska kampania społeczna Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Nisku, włączając się w ogólnopolską kampanię, ostrzega Konsumentów przed działaniami cyberoszustów, którzy próbują ukraść nasze pieniądze. Nie muszą, co prawda kraść naszego portfela, wystarczy, że ukradną nasze dane.
Oszuści wymyślają coraz to nowe metody na pozyskanie naszych danych do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej, dlatego musimy zachować czujność i być ostrożnymi, aby nie stracić pieniędzy z rachunku bankowego.
W sytuacji, gdy otrzymujemy SMS-a lub e-maila, z informacją, że mamy zaległość w opłacie za prąd, gaz, czy usługi telekomunikacyjne i grozi nam odcięcie tych usług, to nie klikajmy w podany link do płatności, tylko skontaktujmy się z dostawcami tych usług i wówczas okaże się jak jest naprawdę.
Link do Ogłoszenia UOKiK 2022: Stracisz dane, stracisz pieniądze – Niedopłata:
https://www.youtube.com/watch?v=Z657671eRoo
Oszust może też podszywać się pod pracownika banku i straszyć, że zagrożone są nasze pieniądze. Aby więc uchronić nas przed ich utratą, oszust prosi o podanie loginu i hasła do konta, a także do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji. Nigdy nie należy podawać loginu i hasła komuś, kto podszywa się pod pracownika banku. Prawdziwy pracownik banku nie będzie nas o to pytał. W przypadku, gdy zadzwoni do nas rzekomy pracownik banku, nie należy z nim prowadzić rozmowy, tylko znaleźć numer infolinii do banku i zapytać czy rzeczywiście dzwonił do nas ktoś z banku.
Link do Ogłoszenia UOKiK 2022: Stracisz dane, stracisz pieniądze - Fałszywy pracownik:
https://www.youtube.com/watch?v=Pbdd5Vwy5TY
Jakie działania podjąć, gdy wpadliśmy w pułapkę oszustów?
Jak najszybciej należy zgłosić ten fakt do banku, zastrzec kartę, zmienić dane do logowania albo zablokować rachunek płatniczy. Sprawę należy zgłosić także policji.
Spoty kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” i pozostałe materiały można pobrać ze strony: https://uokik.gov.pl/stracisz_dane_stracisz_pieniadze
Pomoc dla Konsumentów:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Nisku,
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową,
Infolinia konsumencka: tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.