Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Nisku informuje, że z dniem 1 stycznia 2024 r. zmieniają się przepisy w zakresie rejestracji pojazdów.
Nie ma już możliwości dopełnienia obowiązku ustawowego w postaci zgłoszenia nabycia pojazdu, jak to miało miejsce do dnia 31 grudnia 2023 r.
Dotychczasowy obowiązek zawiadomienia o nabyciu pojazdu, zastąpiono obowiązkiem zarejestrowania pojazdu.
Od dnia 1 stycznia 2024 roku obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu należy dokonać w terminie 30 dni (jedynie przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami w terminie 90 dni) od dnia:
- nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
- sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku, termin 30 dni biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
Niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo 30 dniowym terminie:
- ale nieprzekraczającym 180 dni podlega solidarnej karze w wysokości 500 zł (firmy uprawnione do terminu 90 dniowego – 1 000 zł),
- ale przekraczającym 180 dni podlega solidarnej karze w wysokości 1 000 zł (firmy uprawnione do terminu 90 dniowe – 2 000 zł).
Karze nie podlega właściciel pojazdu nabytego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli przeznaczy pojazd do demontażu lub sprzeda go w terminie przewidzianym na rejestrację.
Ponadto, w dalszym ciągu na właścicielu pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spoczywa obowiązek zawiadomienia Starosty o zbyciu pojazdu, w terminie 30 dni.
Niedopełnienie tego obowiązku w wymaganym terminie (bez względu na ilość dni przekroczenia), podlega solidarnej karze w wysokości 250 zł.
Od dnia 1 stycznia 2024 r. zawiadomienia o zbyciu pojazdu dokonuje się u Starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania.
Mieszkańcy Powiatu Niżańskiego mogą tego dokonać osobiście w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego w Nisku, ul. 3-go Maja 32C lub:
- przesłać drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP, adres skrzynki: /r80m5t5gec/skrytka, lub
- przesłać drogą pocztową na adres Starostwa Powiatowego w Nisku ul. Plac Wolności 2, 37-400 Nisko.
Naczelnik Wydziału Komunikacji
Starostwa Powiatowego w Nisku
Bogdan Zalewski